peNgikUt sEtiA

klik sokmo!!

Monday, August 15, 2011

persepsi aku pasal bazaar ramadhan

hari ni dah masuk hari yang ke 16 kita berpuasa..alhamdulilah aku mampu menjalani ibadah puasa ini dengan baik...

bercakap pasal bulan ramadhan ni tak sah kalau tak bercerita pasal bazaar ramadhan ni kan..kalau pasal bazaar ramadhan ni orang punya la ramai mengalahkan jemaah di masjid...kalau tak takkan la ada yang list kan bazaar yang terdapat di tempat masing-masing kan..so ini la buktinya betapa ramainya orang kat bazaar ramadhan..

ish...ish...ramai bebenor manusia yang datang ke bazaar ni kan..memang tak dinafikan pelbagai jenis makanan yang ada kat sana..orang cakap time bulan puasa la macam-macam jenis makanan ada dijual kat bazaar..dari yang tak pernah kita makan, kita dengar, kita tengok ada...pelbagai kuih dari etnik, bangsa, kaum pun ada..macam mana tak ramai yang pergi serbu kan...tapi untuk tahun ni aku tak pernah sekali pun singgah ke bazaar..just lalu jer..(tuh pun sebab bazaar tuh terletak di tepi jalan)..entahlah rasa kemeriahan di bazaar tuh tak meresap dalam qalbu aku..

pelbagai jenis warna air yang ada...

pelbagai aneka kuih muih yang ada..

tapi yang aku nak ceritakan kat sini...dalam kita membeli makanan yang dijual tuh perlu lah kita pilih makanan yang BERSIH dan HALAL...walaupun orang melayu yang jual..pastikan ianya HALAL...maksudnya disini kalau kita membeli murtabak tuh..pastikan telur dibasuh..nak membezakan telur tuh dibasuh ataupun tidak..kita tengoklah dimana tempat telur tuh diletakkan?? samaada di dalam raga/besen/bekas ataupun masih lagi di dalam alas telur macam yang kat kedai tuh..so nak membeli tuh kenalah perhatikan yer...jangan kita termakan dengan tahi ayam sekali udah la yer..

lagi satu tuh kalau kita ada masa kita masaklah untuk family kita..sebab kalau membeli ni belum tentu rasanya sedap..kadang-kadang makanan yang kita beli tuh tak sedap pun..tak sedap tuh dah la satu hal dan yang paling tak boleh blah bila makanan tuh basi..inila akibatnya bila penjual terlalu memikirkan keuntungan semata-mata..

satu lagi aku ada terbaca dalam satu paper...dan aku nak share kat sini..."jangan membeli juadah berbuka puasa dari tangan yang tidak solat, tangan yang melakukan maksiat pada Allah..14jam kita menahan diri dari makan dan minum, tiba-tiba kita berbuka puasa dari tangan-tangan yang tidak takutkan Allah." Renung-renungkanlah wahai sahabatku semua...










says: makanan dari rumah gak the best.

3 comments:

~AmyLiana86~ said...

masalahnya xkan kita nk beli tu kita nak tanya dia solat ke tak..huhuhu

aleen aiden said...

wuuu,ayat bwh skali 2 memang membuka minda juga..hu3

Wanita2u said...

Tumpang singgah jap. :)

Jom join giveaway dari Wanita2u. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...