peNgikUt sEtiA

klik sokmo!!

Wednesday, February 16, 2011

english aku dah berkarat...


arghhhh!!teruk betul english aku sekarang ni..memang berkarat giler dah..dah lama tak diasah macam mana tak nak berkarat kan..gara-gara tak menggunakan bahasa inggeris biler nak bercakap (speaking)..ini la jadinya..dah banyak kali aku tersasul menyebut time bercakap...adus malu betul la.. dan yang latest baru jer tadi..dah la perkataan senang..dengan cikgu english a.k.a teacher pulak tuh...hohoho..malu tak terkira aku tadi...tebal rasanya kulit muka ni..huhuhuuuhu

kalau time belajar dulu-dulu aku rasa lagi pandai dari sekarang..bayangkan lah dulu dalam kelas kiranya aku antara yang terbaik gak la dalam subjek BI ni (hidung kembang kempis puji diri sendiri)...tapi terus terang antara reading,speaking and writing for me better reading lagi la..sebab bila membaca aku mampu faham..tapi biler bercakap susah la nak reka ayat..hohoho...huh...sadis betul rasanya..tapi untuk makluman korang aku masih lagi menjadi sumber rujukan kawan-kawan aku time diorang musykil spelling..macam la terror sangat aku ni..hehe..

hasrat di hati ni nak belajar balik english...nak improve kan balik...ye la makin lama makin la berkarat...tapi masa pulak yang membataskan segala-galanya...lagipun rasa malas dah nak mengadap buku..nak tulis-tulis dalam buku...aduh!!berapa banyak alasan daa....sebenarnya faktor MALAS yang mempengaruhi semua tuh..

agak-agaknya macam mana nak kiter improve BI ni?? setakat baca novel, dengar lagu omputih, tengok movie hollywood..boleh ker??aku rasa kalau kiter tercampak kat london..mungkin boleh kiter menguasai BI dengan baik..sebab biler bercakap pasal bahasa ni kan..atau pun language ni kan..ianya memerlukan kiter berkomunikasi..kalau tak mampus la nak clever dalam subjek ni..ataupun cari pasangan omputih lagi cepat kiter menguasainya..hehe..amacam setuju tak??ahakss...










says: bila la bahasa melayu ni nak jadi bahasa dunia..tak perlu lagi nak belajar bahasa asing..

11 comments:

SaYraH WonDerLanD said...

semua yg pieya cakap tu actually dapat membantu. One way lagi direct je speaking depan public or make some friends with chinese. They love to speak english.

Kak Long said...

kan best bahasa melayu bahasa dunia... :D

Faiz Zaini said...

ramai yg boleh brbahasa inggeris.. tp xramai yg ada keyakinan.. xsilap aku dh ada yg buat kajian pasal ni..

s.y.a.r.q said...

hurm.kalau nak fluence cakap english,better tengok cartoons. Tapi kalau nak improve vocabulary, bc surat khabar english ler.memang ayat power2.haha.menanges kdg2 x phm bukak ler kamus :(

Norhafiza said...

piya cakap ngan budak2 tu omputih...lamer2 pandai ar...kan tadi kater nak asah...hehehe...

pieyaris said...

sayrah : masalahnya kawan cina pun xde ni...kat ganu org cina bukannye ramai sgt..nak speking depan public..adus ketar lutut la camni...hehe

pieyaris said...

mama : beranggut,berjambang la nak tunggu bahasa melayu jadi world language...tapi kat Mekah orang arab pandai speak malay...alhamdulilah..

pieyaris said...

syarq : masa zaman skol dulu selalu gak baca nst, the star..sebab kena paksa..tapi sekarang langsung tak sentuh...hehe

pieyaris said...

faiz : confindent level low la...that's y la takut nak cspeaking..takut biler salah org gelak..byk pikir -ve dari +ve...las2..si luncai terjun dengan labu-labunya..kiter gak yang rugi..

pieyaris said...

kak fiza : budok2 koloh ni jangan main-main BI..half of them terror...takut kadang2...takut saloh sebut..sebab pernah doh tek...terkantoi!!hehee...malu wase...

Hanys Najib said...

sama lah kite..dah lama tak speaking, writing, dah lupa dah cemana ke gayanya nak cakap omputih..
adessss*tepuk dahi*

;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...